"Vi hoppas att regeringen och Trafikverket inser det fullständigt orimliga i att vi ska tvingas betala för en statlig investering i ett järnvägsprojekt som vi inte ens trafikerar", skriver Klas Dagertun, vd, Kaunis Iron, i en rasande vidräkning med en aktuell rapport från Trafikverket. Rapporten landar i slutsatsen att ”de som har de tyngsta transporterna och inte heller har några andra alternativ än järnväg ska stå för kostnaderna. Alltså, vi gruvbolag”, skriver Kaunis Irons vd Klas Dagertun på gruvbolagets hemsida.
Han ser detta som ett slags ”gisslantagande”.
”Vår malm har en strategiskt viktig plats i EU:s råvaruförsörjning, vilket vi anser borde värderas och prioriteras. Den insikten borde snarare leda till beslut som ger oss bättre förutsättningar att driva verksamheten vidare. Inte tvärtom”, fortsätter han.
”Låt oss tala klartext. Vi har inget intresse av att medfinansiera dubbelspår för en sträcka på Malmbanan som vi inte ens trafikerar. Vilket är fallet för sträckan Luleå och Boden. En ökad banavgift kopplat till investeringen på sträckan Luleå – Boden skulle innebära en kostnadsökning med tiotals miljoner för Kaunis Iron. Vilket naturligtvis är helt oacceptabelt”.
Bakgrunden till rapporten är att regeringen gett Trafikverket uppdraget att utreda framtida dubbelspår för järnvägen mellan Luleå och Boden. Trafikverket har med anledning av detta beställt en rapport för att se över olika finansieringsmodeller för den aktuella utbyggnaden.
Kaunis Iron ser positivt på en upprustning av Malmbanan då den ”är kraftigt eftersatt och i behov av en uppgradering”, men vill att staten ska bära den kostnaden.