Nyligen visades en elbil med litiumfritt batteri upp på bilmässan Shanghai Motor Show i Kina. Nyheten kan skaka om elbilsmarknaden i dess grundvalar då bilens batteri öppnar för betydligt mer överkomliga elbilspriser.
Bilen är utrustad med ett natriumbatteri. Denna nya teknik erbjuder enligt experter inte samma autonomi som litiumjonbatterier, men batteriprestandan är ändå tillräcklig för urban användning. Batterierna kan dessutom laddas snabbt.
Fordon utrustade med natriumbatterier kommer att marknadsföras i slutet av året på den kinesiska marknaden. Med tanke på den hastighet med vilken nickel- och koboltfria litium-järn-fosfat (LFP)-batterier har utvecklats, tror experter att natriumbatterier också snabbt vinna marknadsandelar och minska efterfrågan på litium.
Sedan november har priset på litium fallit brant, vilket inte till ringa del sammanhänger med utvecklingen av batterier som inte innehåller litium.
Detta gör att efterfrågeprognoserna för litium verkar alltmer osäkra på medellång sikt. Vilket kan få vissa ambitiösa litiuminvesteringar att falla platt till marken. Det gäller framför allt Argentina, redan ett land som redan är en av världens största litiumproducenter, och som fram till 2025 siktar på att tredubbla produktionen av litium och därmed skörda frukterna av 10 års omfattande prospekteringssatsningar i olika litiumprojekt.