LKAB varnar: Nära fyrdubbling av inställda tåg väntas på Malmbanan

LKAB tvingades ställa in drygt 1000 tågtransporter 2022. FOTO: LKAB
Niklas Johansson, direktör för kommunikation och klimat vid LKAB, framträdde på Järnvägsforum Norr i Luleå den 30 mars. FOTO: Anders Carlsson

Inställd tågtrafik ställer till stora problem för LKAB. Och problemet väntas bara bli större. Enligt bolagets prognos ställs fyratusen tågtransporter in 2024.
– Malmbanans nuvarande status är inte bara ett hot mot de enorma utvecklingsmöjligheterna för Norrland, för svensk industri och för klimatet. Den är också ett hot mot dagens verksamhet, säger Niklas Johansson, direktör för kommunikation och klimat vid LKAB.

År 2020 och 2021 redovisade LKAB cirka 1000 inställda tågtransporter på Malmbanan. 2022 ökade problemen och detsamma väntas gälla för 2023 med närmare 1500 inställda tåg.
”Det gör att vi tvingas köra på ett annat sätt och försöka hitta alternativa vägar”, sa Niklas Johansson på Järnvägsforum Norr i Luleå.
Och framtidsprognoserna är dystra. 2024 väntas de inställda tågtransporterna bli nästan fyra gånger fler är 2020. Och det är innan de stora planerade industrisatsningarna i Norrbotten som kräver fler transporter genomförts.
– Blir det här verklighet så innebär det att vi inte kan leverera det vi levererar i dag och i förlängningen leder det till permitteringar i malmfälten”, sa Niklas Johansson.
Utöver järnmalmen erbjuder Kirunaområdet Europas största fyndighet av jordartsmetaller. Där finns också stora mängder fosfor genom väldigt fosforhaltiga malmer – fosfor som skulle kunna ersätta Rysslands export till EU. Men dessa fyndigheter kräver också större transportkapacitet på sikt.
– Vi ser enorma möjligheter framöver, men om vi inte har en bra infrastruktur så spelar det ingen roll hur bra fyndighet som du har, för då kan du inte få fyndigheten till kund.”
Och Niklas Johansson pekade på fler utmaningar:
”Vi har ERTMS som ska installeras och vi har en underhållsskuld som är betydande. Och haverikommissionen har kommit fram till att man måste sänka hastigheten på sträckan mellan Gällivare och Kiruna”, sa Niklas Johansson.
LKAB efterlyser nu en upprustning och en utbyggnad av dubbelspår på hela Malmbanan. För att nå dit vill man ha en tät dialog med Trafikverket och ett samlat program för hela Malmbanan.

Anders Carlsson

f
Niklas Johansson, direktör för kommunikation och klimat vid LKAB, framträdde på Järnvägsforum Norr i Luleå den 30 mars. FOTO: Anders Carlsson

 

h
LKAB tvingades ställa in drygt 1000 tågtransporter 2022.
FOTO: LKAB