Det australiska företaget Talga Resources vill bygga batterianoder till elbilsbatterier med grafit från svenska Vittangi. Projektet kräver dock stora investeringar, i ett första skede fem miljarder kronor. Bolaget har också en andra fyndighet, Niska, och för den krävs ytterligare 20 miljarder.
–Det behövs mycket kapital och för att lyckas med det krävs strategiska partners som vi kan arbeta nära med, säger Martin Phillips, Talga Resources Europachef, till Dagens Industri.
Han menar att grafiten i Vittangi är den mest höggradiga grafittillgången i världen.
Bolaget är just nu i färd med att bygga upp en pilotanläggning i Luleå, som kommer att tas i drift tidigt nästa år. Där ska batterianoder av naturlig grafit testas. Målet är ett starta brytningen i gruvan i Vittangi 2023 och sedan sätta igång en fabrik året därefter.
En tillståndsansökan ligger nu hos Mark- och miljödomstolen i Umeå och Mark Phillips största farhåga är att behandlingen av ärendet drar ut på tiden.
Tajming är superviktigt för oss. Vi måste vara med 2025, det duger inte att komma 2027, säger han till DI