För att öka landets exportintäkter har Sydafrikas regering gått med på att tillåta privata operatörer att köra godståg på vissa linjer från och med april i år.
Flera kol- och järnmalmsexportörer i landet är redo att skriva under investeringsavtal värda för miljarder rand med det statliga logistikföretaget Transnet för att reparera kritiska järnvägslinjer och förbättra transportkapaciteten.
Eftersatt underhåll och stölder har lett till minskad användning av järnvägslinjer för godstransporter, vilket lett till att landet kolexporten sjunkit till den lägsta nivån på trettio år (48 miljoner ton 2023), samtidigt som järnvägsburna järnmalmsexporten noterade sin lägsta nivå på tio år. Kolexporten ökade dock kraftigt förra året, men nådde inte upp till målet 60 miljoner ton.
Transnet uppskattar att godsbanan för kol skulle kosta motsvarande 700 miljoner dollar att reparera och järnmalmsbanan något mindre.
Järnmalm exporteras från Saldanhas hamn på Sydafrikas västkust, medan det mesta av kolet skeppas ut från Richards Bay på östkusten. Vid sidan av guld, metaller från platinagruppen och bilar är kol och järnmalm Sydafrikas största exportvaror.