Framtiden för De Beers, världens största diamantproducent, ter sig alltmer osäker. Samtidigt som diamantjätten beslutat sig för att sluta producera syntetiska diamanter, har företagets moderbolag Anglo American flaggat för att de vill anknoppa sin diamantdivision.
Omsvängningen speglar vilka svårigheter De Beers har att positionera på marknaden för syntetiska diamanter, menar experter, då det bara har gått sex år sedan De Beers investerade i segmentet.
Ökad popularitet
De Beers och dess konkurrenter möter inga problem med att sälja ädelstenarna – tvärtom. Det har gått överraskande bra. Deras popularitet är så stor att det lett till ett prisfall på slipade diamanter. Det räknade inte alls De Beers med, vars investeringsbeslut delvis handlade om att öka utbudet av konstgjorda diamanter så mycket så att det på något sätt skulle få värdet på naturliga diamanter (rådiamanter) och slipade diamanter att stiga.
Även syntetiska diamanter har sjunkit kraftigt i pris. De går nu att köpa för mellan 700 och 800 dollar. Priset är nu så lågt att det knappt täcker produktionskostnaderna.
– Med sina investeringar i konstgjorda diamanter, men också i andra perifera aktiviteter, har De Beers förlorat en förmögenhet, säger diamantindustriexpert till nyhetskanalen RFI.
Återstår att se om diamantjätten kommer att intressera någon spekulant eller om alternativet blir att Anglo American skiljs från De Beers genom en börsnotering av divisionen. I denna turbulenta tid för företaget har De Beers allt att vinna på att åter fokusera på det de är bäst på, enligt experter, nämligen "utvinna ädelstenar och sälja dem, utan att försöka göra sitt namn till ett marknadsföringsföremål”.