Volvo Autonomous Solutions (V.A.S.) meddelar att de kommer att börja med helt autonom körning genom att ta bort säkerhetsföraren i kommersiell gruvdrift i Brönnöy Kalk-gruvan i Velfjord, Norge.
Den autonoma transportlösningen som utvecklats för Brönnöy Kalk består av sju helt autonoma Volvo FH-lastbilar och VAS. egenutvecklade ”virtuella förare”.
Lastbilarna transporterar kalksten från gruvan till krossen.
– En efterlängtad vision är nu verklighet. Att ta bort säkerhetsföraren i en kommersiell transportverksamhet under några av världens mest utmanande förhållanden är ett stort steg för branschen. Med denna milstolpe understryker vi vår ledande position inom autonom körning och banar väg för en säkrare och effektivare framtid för gruv- och stenbrottsindustrin, säger Nils Jaeger, vd på Volvo Autonomous Solutions, i ett pressmeddelande från VAS.
Den autonoma lösningen som implementerats på Brönnöy Kalk möjliggör också nya affärsmodeller. Detta beror på att Brönnöy Kalk köper autonom transportkapacitet från V.A.S. istället för att köpa en lastbil eller maskin.
– Även om autonomi ger unika fördelar, kan det vara en utmaning för många kunder i branschen att integrera ny teknik i befintlig verksamhet. Genom att tillhandahålla en komplett lösning som omfattar allt från programvara till infrastrukturen på plats till utbildning och drift kan vi minska komplexiteten för kunder som Brönnöy Kalk och på så sätt göra det möjligt för dem att vara en del av den autonoma framtiden, säger Sven-Erik Gustafsson, chef för lösningar, gruvdrift och stenbrott på Volvo Autonomous Solutions.
Brönnöy Kalk-projektet i korthet
• Lösningen omfattar sju Volvo FH lastbilar, V.A.S. egenutvecklade virtuella förare för avgränsade områden, infrastruktur, utbildning samt ett omfattande reparations- och underhållsprogram.
• Lastbilarna används för att transportera kalksten mellan gruvan och krossen på en fem kilometer lång sträcka som inkluderar både tunnlar och öppna ytor. Hjullastar-föraren, som lastar lastbilarna med stenen, är den som med hjälp av en pekskärm i hjullastaren kan styra operationen och tilldela lastbilarna deras uppdrag.