H2 Green Steels plan går inte ihop utan järnväg på Svartön

Bild: H2GS

H2 Green Steels tidsplan spricker om inte kommunen snart presenterar nya järnvägslösningar på Svartön. Det skriver Norrländska Socialdemokraten.

– Allting måste vara fastställt i början av nästa år, säger Robert Eriksson, projektchef för Luleå industripark, till NSD.

Anledningen är att trängseleffekterna på Svartön blir alltmer uppenbara mot bakgrund av den gröna Det finns också stora frågetecken rörande den framtida järnvägen ned till den nya djuphamnen och vidare upp till Malmbanan, enligt NSD.

Det är främst H2 Green Steels aggressiva tidsplan - med planerad produktionsstart redan 2024-2025 - som innebär att tiden är på väg att rinna ut för kommunen gällande järnvägslösningen.

– Ingen hemlighet att H2 Green Steel har den mest tidskritiska planeringen, därför jobbar vi mycket i dialog med dem nu. Samtidigt ska det fungera med de befintliga markägarna inne på området, LKAB och SSAB, säger Robert Eriksson, projektchef för Luleå industripark.

Det finns inte heller någon gemensam styrgrupp med representanter från alla industriprojekten på Svartön, där det råder direkt konkurrens mellan exempelvis H2 Green Steel och SSAB.

- Varje industriaktör månar om sitt och en utmaning för oss är att vi måste sitta enskilt med var och en, och därefter förmedla infon vidare till övriga. Om man då får nej från en part, måste man gå tillbaka vilket innebär dubbelarbeten, säger Robert Eriksson till NSD.