Ståljätte bromsar miljardprojekt – vätgasanbud för dyrt

Stålverket i Duisburg. Trots motgångarna är Duisburgprojektet en viktig del av Tysklands och EU:s planer för att minska utsläppen från industrin. Stålsektorn står idag för omkring sju procent av världens koldioxidutsläpp, och omställningen till vätgasbaserad produktion ses som avgörande för att nå klimatmålen. Foto: Thyssenkrupp
Stålverket i Duisburg. Trots motgångarna är Duisburgprojektet en viktig del av Tysklands och EU:s planer för att minska utsläppen från industrin. Stålsektorn står idag för omkring sju procent av världens koldioxidutsläpp, och omställningen till vätgasbaserad produktion ses som avgörande för att nå klimatmålen. Foto: Thyssenkrupp

Det tyska industriföretaget Thyssenkrupp har tillfälligt stoppat upphandlingen av vätgas till sitt planerade gröna stålverk i Duisburg. Anledningen är att de inkomna anbuden överstiger företagets ekonomiska kalkyler med god marginal.

Vätgasanläggning pausas efter oväntat höga anbudspriser

– Vi har satt upphandlingen på paus eftersom prisnivåerna just nu är betydligt högre än väntat, bekräftar en talesperson för Thyssenkrupp till branschsajten Hydrogen Insight.

Projektet omfattar ett nytt stålverk baserat på direktreduktion av järnmalm – en teknik som använder vätgas eller naturgas istället för kol. Den nya anläggningen beräknas kosta omkring tre miljarder euro och är en del av företagets övergång till klimatvänligare produktion.

Start planerad till 2026

Den planerade fabriken bygger på så kallad direktreduktionsteknik (DRI), som möjliggör tillverkning av järn med lägre koldioxidutsläpp. I praktiken innebär det att kol ersätts med vätgas eller naturgas som reduktionsmedel. Projektet i Duisburg är tänkt att stå klart och tas i drift under 2026.

För att finansiera satsningen har Thyssenkrupp fått löfte om offentligt stöd på två miljarder euro från den tyska federala regeringen samt delstaten Nordrhein-Westfalen. Enligt tidigare uppgifter består stödet av ett direkt bidrag på cirka 550 miljoner euro, medan resten är villkorade ersättningar kopplade till användningen av grön vätgas.

Förhandlingar med staten och EU

På grund av de höga anbuden på leverans av vätgas har nu företaget inlett nya samtal med både den tyska regeringen och Europeiska kommissionen. Syftet är att omförhandla villkoren för det redan godkända stödpaketet.

– Vi för dialog med myndigheterna för att anpassa finansieringsramarna till rådande marknadsförhållanden, uppger en representant för företaget.

De stigande priserna på grön vätgas har lett till att flera industriprojekt runtom i Europa bromsats eller skjutits på framtiden. Vätgas producerad med hjälp av förnybar el är fortfarande betydligt dyrare än fossila alternativ, särskilt i tider av höga elpriser och begränsad tillgång på elektrolysörer.

Ansträngd ekonomi i bakgrunden

Thyssenkrupp befinner sig i ett känsligt ekonomiskt läge. Under flera år har koncernen kämpat med lönsamheten, inte minst inom ståldelen av verksamheten. Den traditionella ståltillverkningen har varit hårt pressad av låga marginaler, ökad global konkurrens och behovet av stora investeringar i klimatomställningen.

Samtidigt pågår en omstrukturering inom koncernen, där vissa delar säljs av eller knoppas av i syfte att fokusera på kärnverksamheten. Koncernen redovisade för sitt senaste räkenskapsår ett underskott på drygt två miljarder euro och har meddelat planer på att minska personalstyrkan i flera verksamhetsgrenar.

Det gör det extra känsligt att ta beslut om långsiktiga och kostsamma projekt där kalkylerna inte längre håller. I synnerhet när omställningen till grön stålproduktion är beroende av tekniker som ännu inte nått kommersiell skala till konkurrenskraftiga priser.

Symbolprojekt för klimatomställning

Thyssenkrupps satsning har också pekats ut som ett pilotprojekt för hur tunga industrier kan minska sina utsläpp utan att flytta produktionen utomlands. Den tyska regeringen har därför tryckt på för att projektet ska genomföras, och ser det som ett led i att stärka den nationella industrins konkurrenskraft.

Om upphandlingen kan återupptas beror nu på om parterna lyckas hitta en lösning där kostnaderna för vätgasen kan matchas mot tillgängligt stöd – och om priset på grön vätgas sjunker i takt med att produktionen skalas upp i större skala.

– Vi arbetar vidare för att säkerställa projektets genomförande, men behöver realistiska förutsättningar, säger företaget.

Källa: Hydrogen Insight