LKAB:s nettoomsättning minskade första halvåret

För första halvåret uppgick nettoomsättningen till 15 322 (21 306) miljoner kronor och rörelseresultatet minskade till 4 036 (7 443) miljoner kronor, enligt LKAB som en effekt av uteblivna leveranser till följd av störningar på Malmbanan. Foto: Sgtred/Wikimedia Commons

För första halvåret minskade såväl LKAB:s nettoomsättning som rörelseresultat till följd av uteblivna leveranser under inledningen av året. Sett till det andra kvartalet ökade dock rörelseresultatet.

Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 9 851 (9 350) miljoner kronor. Ökningen beror främst på högre leveranser och en något svagare svensk kronor, enligt LKAB.

För första halvåret uppgick nettoomsättningen till 15 322 (21 306) miljoner kronor och rörelseresultatet minskade till 4 036 (7 443) miljoner kronor, enligt LKAB som en effekt av uteblivna leveranser till följd av störningar på Malmbanan.

Det genomsnittliga globala spotpriset för järnmalmsprodukter var fortsatt på höga nivåer. Höga lagernivåer medförde att leveranserna för kvartalet ökade.

På grund av den begränsade kapaciteten på Malmbanan beslutade LKAB under kvartalet att dra ned produktionen av färdiga produkter med cirka en miljon ton på årsbasis. Som ett led i att optimera gruvproduktionen på orterna meddelades även att produktionen i Konsuln, som ligger i anslutning till Kirunagruvan, läggs i malpåse.

-   Leveranskapaciteten på Malmbanan framåt fortsätter att vara avgörande för verksamheten både på kort sikt och över tid. Vi arbetar på alla plan tillsammans med Trafikverket och andra aktörer för att hantera de operativa utmaningarna kortsiktigt. Men det krävs politiska besked och tempo för de ytterligare investeringar i Malmbanan som krävs över tid, säger Jan Moström, vd och koncernchef.

Under andra halvåret kommer produktionen begränsas till följd av underhållsinsatser:

-    Vi kommer under hösten genomföra omfattande underhållsinsatser på ett av våra pelletsverk i Kiruna under flera månader för att åtgärda brister. Med produktionsbegränsningarna till följd av detta så köper vi oss också tid inför beslut kring ytterligare produktionsneddragningar så att vi tillsammans med Trafikverket ska komma vidare med de operativa utmaningarna med Malmbanan, säger Jan Moström.