Stora utmaningar för Höganäs

- Jag gillar att hålla på med “riktiga grejor” och därför är det i basindustrin som jag trivs bäst, säger Henrik Ager, vd för Höganäs sedan oktober förra året.

Som ny vd för metallpulverbolaget Höganäs har Henrik Ager flera utmaningar att ta itu med. Elektrifieringen av bilbranschen är en. Men ett spännande framtidsscenario kan vänta runt hörnet. 

Det var i början av oktober förra året som Henrik Ager fullbordade den 135 mil långa jobbflytten från arbetet som vd för gruvföretaget Copperstone Resources i Kiruna, till vd-jobbet på det högteknologiska metallpulverbolaget Höganäs i Skåne. Bolaget är världsledande på metallpulver för bland annat komponenttillverkning och ytbeläggning.

- Jag ska inte sticka under stol med att Helsingborgs-området erbjuder mer stadsliv än vad Kiruna gör. Om man inte är uppvuxen där så är det lättare att leva i Skåne än i Kiruna, säger Henrik Ager.

Även verksamhetsmässigt finns stora skillnader mellan de båda bolagen. Med sin bakgrund från globalt inriktade Sandvik och åtta år som chef för bland annat affärsområdet Mining and Rock Solutions med 17 000 anställda, så menar Henrik Ager att hans yrkesmässiga “verktygslåda” är bättre anpassad till den större organisationen på Höganäs än för den mindre startupmiljön Copperstone Resources med 30 anställda.

- Ja, Höganäs är mer likt Sandvik. Lite mindre vad gäller antalet anställda men affärsinriktningen är global och verksamheten bedrivs på olika platser i världen. Under större delen av mitt yrkesliv har jag arbetat med att försöka få organisationer i stora företag att fungera, säger Henrik Ager.

b
Höganäs huvudkontor skvallrar om gamla anor. Bolaget grundades år 1797, som kolbrytningsföretag.

Och det är ett spännande bolag som han nu är vd för.

- Ja, verkligen. Här finns en teknologi-, material- och applikationskunskap som är väldigt intressant. Höganäs är ett gammalt industribolag som genomgått många eror. Därför finns alla fundament på plats i form av kompetens, infrastruktur och fungerande processer.

Henrik Ager har sällan tidigare stött på ett bolag med en sån imponerande kontinuitet bland sina medarbetare, där många har varit verksamma under lång tid.

- Jag tror att Höganäs varit duktigt på att göra företaget till en spännande arbetsplats, säger han. 

Mer med mindre

Höganäs har goda möjligheter att kunna lämna värdefulla bidrag till den globala klimatomställningen. Det är i alla fall en uppfattning som finns inom företaget. Visionen är att inspirera industrin till att “göra mer med mindre”, med hjälp av Höganäs avancerade och resurssparande metallpulverteknik.

Metallpulverbolaget strävar också efter att bli ett slags riktmärke för hållbarhet inom stålindustrin, och i linje med detta råder ett starkt fokus på att de egna processerna ska bli så hållbara som möjligt.

Detta arbete sker på flera plan. Ökad skrotanvändning har minskat företagets behov av smältråvaror baserade på järnmalm och det pågår framgångsrika försök med bland annat biokol för att ersätta de fossilbaserade ämnen som krävs vid reducering av den malm som fortfarande används i andra delar av pulverproduktionen. 

Elkraften är i de svenska anläggningarna helt fossilfri idag, och ansträngningar görs för att minska behovet av fossilbaserad kraft även vid företagets anläggningar i andra delar av världen. En strävan är också ökad användning av biogas i Höganäs processer, istället för naturgas.

Men det finns hinder för denna omställning.

- Ja, för att klara vår hållbarhetsomställning behöver vi tillgång till tillräckligt mycket fossilfri el till en rimlig prislapp, och vi behöver bättre tillgång till biogas, menar Henrik Ager.

Han är orolig för den svenska kraftförsörjningen och efterlyser en nationell plan både för kraftproduktionen och för utbyggnaden av distributionsnätet.

- Det är mycket fokus på norra Sverige men vi sitter ju ihop. Bara kraftproduktion räcker inte. Vi behöver kraftledningar som gör att alla delar av landet får tillgång till kraft till konkurrenskraftiga priser. Höga elpriser slår hårt mot Höganäs, säger Henrik Ager.

Och i Sverige glöms biogasen ofta bort i diskussionen om energiförsörjningen, menar han och pekar på Danmark som ett land som varit framgångsrikt vad gäller att skapa förutsättningar för biogasproduktion och även att stimulera produktionen.

b
Med metallpulver kan tillverkaren gjuta direkt i den slutgiltiga formen utan att behöva borra, fräsa eller svarva. Bilden visar en varvväxlare för en bilmotor.

Utmanande elektrifiering

En annan utmaning för Höganäs är elektrifieringen som pågår inom fordonsindustrin – en bransch som länge har stått för två tredjedelar av bolagets omsättning.

En stor del av företagets metallpulver används för tillverkning av komponenter i förbrännings-drivlinan. För en europeisk bil med förbränningsmotor handlar det om cirka nio kilo metallpulver per fordon medan en genomsnittlig bil med elektrisk drivlina idag förbrukar omkring fyra kilo. En differens på uppåt fem kilo per bil.

- Här har vi en stor utmaning och vi arbetar fokuserat med att påverka OEM-företagen (Original Equipment Manufacturer) så att de designar in mer metallpulver i sina plattformar från början. Med metallpulver blir produktionsprocessen enklare eftersom man gjuter direkt i den slutgiltiga formen utan att behöva borra, fräsa eller svarva. Metallpulver har många fördelar, fastslår Henrik Ager.

Det finns ett intressant framtidsscenario som kan innebära stora fördelar för Höganäs. Det handlar om den övergång till mer järnbaserade batterier som idag tydligt märks bland annat i Kina.

Henrik Ager berättar att de dominerande batterierna i elbilar hittills har varit främst NMC-batterier (nickel, mangan, kobolt) och i viss mån även NCA-batterier (nickel, kobolt, aluminium). Nu går bilföretagen alltmer över till LFP-batterier (litium, järn, fosfat) och det verkligt intressanta för Höganäs del är att med sådana batterier får varje bil ett innehåll av omkring 70 kilo metallpulver.

- Idag tillverkas alla LFP-battericeller i Kina men det är troligt att bilbranschen i Europa och USA inte kommer att nöja sig med det. Därför kommer sannolikt ny batterikapacitet att byggas på närmare håll. Detta kommer inte att hända i morgon men om några år så kan det finnas spännande möjligheter för oss, menar Henrik Ager.

Höganäs nye vd har en ekonomisk utbildning från Handelshögskolan i Stockholm. Ändå har Henrik Ager i sitt yrkesliv i huvudsak arbetat inom metall- och gruvindustrin. Hur kommer det sig?

- Som konsult jobbade jag med många olika branscher, bland annat basindustrinäringar som stål, massa och papper samt i gruvbranschen. Jag gillar att hålla på med “riktiga grejor” och därför är det i basindustrin som jag trivs bäst.

- Det finns också en annan koppling. Min morfar var bergsingenjör och teknisk direktör på Surahammars bruk. Han arbetade även på Jernkontoret. Och min morfars far var metallurgichef på Sandvik i slutet av 1920-talet. De var naturligtvis besvikna över att jag inte blev ingenjör men jag tror att båda nog ändå blev lite nöjda till slut, säger Henrik Ager och skrattar.

Höganäs

  • 3 000 kunder i 75 länder
  • Över 3 500 produkter, de flesta kundspecifika, från 16 produktionsanläggningar
  • Försäljningskontor och/eller verksamheter i 15 länder
  • Cirka 800 beviljade patent
  • Omsättning 2022: 12 256 miljoner SEK
  • 2 400 anställda
  • Grundat 1797 som kolbrytningsföretag
  • Ägs av FAM och Lindéngruppen

Höganäs servar följande branscher:

  • Aerospace and Turbines
  • Automotive and Transportation
  • Construction and Mining
  • Energy and Thermal Management
  • Processing Industry

Henrik Ager

Jobb: vd för Höganäs

Tidigare arbeten: vd för Copperstone Resources AB, åtta år inom Sandvik: affärsområdeschef för Sandvik and Rock Solutions, divisionschef för Sandvik Rock Tools, Vice President för Strategi för Sandvik Mining, partner på konsultföretaget McKinsey

Utbildning: magisterexamen i redovisning och finansiering, Handelshögskolan i Stockholm

Bor: Helsingborg och Stockholm

Fritidsintressen: familj, tennis, skidor och all sorts träning