Konkurrenskraft i fokus på IVA:s konferens Ståldagen

Ståldagen arrangerades i år på Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens konferenscenter (IVA) i Stockholm. På bilden: Jernkontorets vd Annika Roos och moderator Karin Klingenstierna. Foto: Pia Nordlander

Järn- och stålindustrins visionsdag Ståldagen, som arrangeras av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens konferenscenter (IVA) i Stockholm, hade i år temat konkurrenskraft och på programmet stod också frågor om Sveriges roll i EU, inspel till forskningspropositionen samt energisamtal om effektfördelning.

På konferensen deltog bland andra Annika Wäppling Korzinek, chef för EU-kommissionen i Sverige, Christian Danielsson, statssekreterare hos EU-ministern, samt Karl-Petter Thorwaldsson från SSAB.

På konferensen redogjordes bland annat för andra länders FOI-satsningar och vad Sverige behöver göra på forskningsområdet för att stärka konkurrenskraften.

John Tumpane, chef avdelning miljö på Formas, gick igenom de globala risker som kan komma att påverka konkurrenskraften. Han lyfte bland annat kompetensförsörjningen som en särskilt prioriterad punkt för hur vi stärker Sverige.

– Kompetensförsörjningen är nyckeln till att klara omställningen. Vi behöver ingenjörer, vi behöver materialvetare, vi behöver djup spetskompetens kopplad till digitala tekniker. Vi behöver också brett utbildade människor på alla nivåer i samhället. Vi behöver miljöhandläggare och miljöjurister som förstår företagets ekonomi, som förstår digitala tekniker, som förstår den bredare kontexten kring de besluten de fattar, till exempel, sade John Tumpane.

Även Gert Nilson, teknisk direktör på Jernkontoret, redogjorde för vikten av kompetensförsörjning.

Gert lyfte bland annat problematiken kring en förlegad högskolereform som utformades för 30 år sen. Idag får högskolan 60 procent per student av de anslag man fick för 30 år sedan. Det betyder i sin tur att Sverige har Europas kortaste lärarledda tid.

– En genomsnittsstudent i Polen får 21 timmars lärarledd tid i veckan, Schweiz är tvåa på 20 timmar och Danmark är trea på 19 timmar. Majoriteten ligger på 17-18 timmar. I Sverige har vi tio timmar, sade Gert Nilson.

Källa: Jernkontoret