Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg med persontåg, godståg och malmtåg. Nu finns planer på att bland annat öka tillåtna axeltrycket för tågen längs den 50 mil långa Malmbanan för att kunna lasta mer i vagnarna. Luleå tekniska universitet utför därför ett provningsprogram på en fullskalig trågbro i universitetets laboratorium i samarbete med Trafikverket.
– Den här bron är en fantastisk och unik möjlighet att pröva järnvägsbroar på, då det inte finns någon liknande testanläggning i Sverige. Vi kommer att få bättre kunskap om hur broar kan belastas och hur länge de håller, så vi kan planera in rätt underhållsåtgärder i god tid, säger Lars-Olof Andersson, sektionschef för underhåll byggnadsverk på Trafikverket.
Syftet med provningen är att bestämma broarnas slutgiltiga bärförmåga
Experimenten kommer att utsätta bron för statiska och dynamiska belastningar med olika axellastnivåer. Resultaten ska användas för att kalibrera analytiska och numeriska modeller samt avancerade datormodeller med vilka kapaciteten och livslängden för befintliga broar på Malmbanans kan prognosticeras. Testerna ska säkerställa att Malmbanans broar klarar planerna på ökade laster.
– Våra primära mål är att minska osäkerheter om det konstruktiva beteendet, identifiera kritiska sektioner och bestämma slutlig bärförmåga hos trågbroarna. Dessutom strävar vi efter att få en ökad förståelse för hur belastningen överförs från järnvägssliprarna genom ballasten och in i själva brokonstruktionen, säger Gabriel Sas, professor tillika ämnesföreträdare i byggkonstruktion vid Luleå tekniska universitet.