Gruv- och råvaruhandelsjätten Glencore har slagit sig ihop med kanadensiska Li-Cycle för att bygga en batteriåtervinningsanläggning i Italien, som enligt uppgift kommer att bli Europas största anläggning i sitt slag.
Planen är att konvertera ett nedlagt blyraffinaderi på Sardinien till en anläggning för återvinning av metaller som kobolt, litium och nickel.
Planen är att ta anläggningen i drift i slutet av 2026 eller början av 2027. Den skulle få en bearbetningskapacitet på mellan 50 000 och 70 000 ton per år av ”förbehandlad skrotprodukt”, mer känd som svart massa.
Anläggningen skulle ge Glencores större kontroll över tillgången på kritiska råvaror som behövs för tillverknings av elbilar. Glencore har den senaste tiden investerat stort med flera projekt inom återvinningssektorn.
I slutet av januari meddelade bolaget att det i samarbete med marockanska Managem kommer att producera kobolt av återvunnet batterimaterial vid en anläggning nära Marrakech.
En månad senare tillkännagav Glencore att de skulle expandera sin fabrik i södra England, som är en etablerad återvinningsanläggning för blybatterier till förbränningsmotorer.
Glencore har dessutom nyligen ingått avtal med spanska och portugisiska företag om att erbjuda litiumjonbatteriåtervinningstjänster i Spanien och Portugal.
Li-Cycle har ett stor anläggning för bearbetning av svart massa i Rochester nära New York, som är ungefär hälften så stor som den planerade anläggningen på Sardinien.