Scanias G25CM- och G33CM-program får nu två nya tillägg med H (för heavy) i beteckningarna
G25CH och G33CH är byggda för tunga tillämpningar som gruvdrift, tungdragning och lastbilar som kör i kraftigt kuperade och tuffa omgivningar.
”Genom att införa en kraftigare planetväxel kan Scania nu erbjuda det som sannolikt är lastbilsbranschens smartaste kombination av robusthet, smidig växling och bränsleekonomi”, skriver företaget i ett pressmeddelande.
– Genom att tillföra dessa möjligheter visar vi ännu tydligare att vi menar allvar med vårt XT-program och vårt erbjudande för gruvindustrin. Deras förmåga att klara de typer av utmaningar som lastbilar i tuff drift står inför kommer att göra skillnad när det gäller tillgänglighet och servicekostnader för kunderna., säger Stefan Dorski, Senior Vice President and chef för Scania Trucks.
Tunga lastbilsekipage med höga tågvikter använder sig oftast av 6x4 med boggibakaxlar som har “hög” utväxling (och ibland väldigt höga utväxlingar). I bergsområden medför detta hög påfrestning på den utgående axeln i växellåda, framhåller Scania. Hög bakaxelutväxling, vanligtvis i kombination med navreduktion, innebär fördelar i starten, menar man, varvid lastbilen får ökad kraft men ger också högre motorvarvtal i marschhastighet.