I somras beviljades Boliden miljötillstånd för utveckling av den underjordiska gruvan Rävliden/Kristinebeg i mineralrika Skelleftefältet. Här planerar Boliden att investera 2 miljarder kronor för brytning av bland annat koppar, bly och zink med en malmbas som sträcker sig 10 år framåt i tiden.
På konferensen Bergdagarna, som nyligen hölls i Stockholm, berättade Peter Nystedt, Boliden, om hur projektet fortskrider och fick framför allt många frågor om den trolleybana och -truck som planeras för uppfordring av malm.
Det är en 5,6 kilometer lång trolleybana, som löper snett under mark, som en transportort för gråberg, men även för betong- och persontransporter, upp i dagen. Trolleybanan är förberedd för batteridrift och trolleyn är utvecklingsprojekt i samarbete mellan ABB, Epiroc och Boliden. På frågan om truckarna kommer att köras autonomt svarade Peter Nystedt att de är förberedda för det.
– Det kommer även finns mötesplatser där truckarna kan mötas, sade han.
Rävlidenprojektet befinner sig nu i genomförandefasen och man har bland annat byggt klart ventilationsschakt.
– Vi har också kommit ganska långt med två pumpstationer, sade Peter Nystedt som poängterade att en stor del av projektet är bygget av ett nytt reningsverk.
– Det kommer att dubbla kapaciteten.
Utmaningar i projektet, som sträcker sig från 2021 till 2025, är risken att man stöter på dåligt berg och vatten under tillredningsarbetena samt utvecklingen av trolleybanan och -trucken, enligt Peter Nystedt.