SSAB och Luleå kommun tecknar avtal inför fossilfri industriell omställning

Fr v: Per Ekervhen, vd Lumire, Carl Wangel, SSAB, Malin Larsson, vd Luleå Energi, Thomas Hirsch, SSAB, Carina Sammeli, Luleå kommun, Lotta Jakobsson, SSAB, Eva Malmgren, SSAB, Anders Dahl, vd Luleå Hamn, Robert Eriksson, Luleå kommun (på bild saknas Rickard Lundmark, vd Luleå Business Region) Foto: Viveka Österman

SSAB, Luleå kommun och dess bolag har nu kommit överens om att gemensamt skapa långsiktiga, och hållbara helhetslösningar för en fossilfri industriell omställning.

Parterna ska teckna en avsiktsförklaring som skapar goda förutsättningar för ett fossilfritt Luleå och SSAB: s omställning.

SSAB och Luleå kommunkoncern förbinder sig att samverka kring tillgång till terminal och lager i hamnen, planering av ny väg och järnväg, vatten samt energisystem. För att skapa förutsättningar för den fossilfria omställningen krävs att flera aktörer samverkar och stödjer varandra, menar man.

– Det är oerhört glädjande att vi har kommit överens om hur vi jobbar tillsammans för den gröna omställningen. Vi är i ett unikt läge, där våra bolag inom kommunkoncernen och SSAB kan visa hur vi tillsammans löser utmaningen att eliminera utsläppen, säger kommunstyrelsens ordförande Carina Sammeli (S).

– Denna överenskommelse ger oss en fantastisk möjlighet att tillsammans med Luleå kommunkoncern skapa förutsättningar för en av de största industriella omvandlingarna i norra Sverige på årtionden. Med gemensamma krafter kan vi bygga ett ännu mer attraktivt och konkurrenskraftigt Luleå för framtiden och samtidigt i princip eliminera utsläppen, säger Carl Orrling, chef för transformationen av SSABs tunnplåtsproduktion i Norden.

Avsiktsförklaringen går ut på att parterna kommer överens om villkoren för en framtida samverkan och gemensamma affärer. Luleå hamn blir logistiknavet i den gröna omställningen, både för SSAB:s räkning, samt för andra transporter. Utifrån SSAB:s behov av en vädersäkrad sträcka från produktion till transport planeras en allvädersterminal och ett så kallat coilshotell, där stålrullar lagras för vidare transport.

– Allvädersterminalen kommer att bli den första i sitt slag som byggs för våra klimatförhållanden och vara möjliggöraren för den här typen, av för hamnen nytt gods. Ett väldigt intressant projekt både ur ett innovations- och kundnyttoperspektiv, säger Anders Dahl, vd Luleå Hamn.