För tillverkning av elfordon går det som bekant åt stora mängder litiumjonbatterier, som redan är en bristvara. Det innebär att de mest innovativa framtidsprojekten inom eltransporter, såsom flygande taxibilar och Elon Musks omsusade Hyperloop-koncept, kommer att hamna längst bak i "litiumbatterikön" och därför knappast kommer se dagens ljus före 2030. Det skriver marknadsanalysföretaget GlobalData.
Enligt GlobalDatas senaste forskningsrapport, "Tech in 2030 - Thematic Research" kommer över 27,5 miljoner batteridrivna elfordon produceras i slutet av 2020-talet, som var och en behöver flera litiumjonceller. Medan regeringar världen över framgångsrikt åtgärdar bristen på litiumjonbatterier - battericellproduktionskapaciteten förväntas växa med nästan fem gånger till 5,8 TWh år 2030 – är dessa åtgärder för blygsamma och senkomna för även de minst ambitiösa målsättningarna för elbilar, än mindre för andra, mer innovativa eltransportidéer, framhåller GlobalData i sin rapport.
Emilio Campa, analytiker på GlobalData, säger:
– Jämför man förväntad efterfrågan på elbilar med produktionskapacitet för batterier ser man att det är ett underskott på över 2 400 kiloton litium av batterikvalitet. Det räcker inte. Arbetet med att subventionera kritisk metallbrytning borde ha påbörjats för flera år sedan. Om det inte finns tillräckligt med batterier för elbilar, kommer det definitivt inte finnas några över för projekt som flygande taxibilar.