Forskare vid Twente-universitetet i Nederländerna har upptäckt att man genom att använda materialet nickelniobat för batterianoden på litiumjonbatterier kan förbättra laddningshastigheten med tio gånger.
I en artikel publicerad i tidskriften Advanced Energy Materials visar forskarna att de kunnat öka laddningshastigheten samtidigt som de minskade risken för att skada anodmaterialet, orsaka batteriavbrott eller sänka dess livslängd.
Nickelniobat (NiNb2O6) är ett nytt material som enligt forskarna har många fördelaktiga egenskaper, bland annat kan det återgå till sitt ursprungliga tillstånd efter många ultrasnabba uppladdningar. Det har främst att göra med dess "öppna" och regelbundna kristallstruktur, enligt forskare, vilket resulterar i ”kanaler” för laddningsöverföring som är identiska. Vilket betyder att materialet är snäppet bättre än grafit, som är standardanodmaterialet.
Plus plussidan är också att tillverkning av materialet är relativt enkel och inte kräver renrumsmiljö.
En nackdel med nickelniobat är dock att det har en högre volymetrisk energitäthet än grafit. Detta beror på att vikt och energitäthet ökar när man försöker undvika de negativa konsekvenserna av höga laddnings- och urladdningshastigheter. Enligt forskarna behövs därför mer utveckling innan materialet ska kunna användas i elbilsbatterier.