De skyhöga magnesiumpriserna har sedan slutet av september varit aluminiumtillverkarnas stora huvudvärk. Kina står för 95 procent av allt magnesium som används i Europa, enligt nyhetskanalen RFI, och landet har nyligen beslutat att strypa tillgången på denna nyckelråvara – som används i flera typer av legeringar för att ge lätt vikt och styrka - på grund av behov av att sänka sin energiförbrukning.
Således står 35 av 50 magnesiumgjuterier i Kina stilla fram till årsskiftet. Höga aluminiumpriser slår framför allt mot fordons- och flygsektorn, i synnerhet som det nu också pågår ett extremt prisrally på kisel, som ofta används i kombination med aluminium i legeringar.
Prisökningen är paradoxal, säger en aluminiumköpare som RFI talat med: eftersom bilindustrin går på tomgång borde priserna på vissa råvaror minska, men tvärtom ökar de, vilket kan ses som ett tecken på i vilken hög grad Kinas inställning sätter tonen för hela världsmarknaden.