Medan Kina fortsätter att använda permanentmagneter i sina elbilsmotorer har EU valt en annan strategi – mot minskad användningen av magnetiska material och i synnerhet tunga sällsynta jordartsmetaller. Det är tillika en strategi för att minska sitt beroende av import från Kina av sällsynta jordartsmetaller.
Detta framgår av en ny rapport från marknadsanalysföretetaget IDTechEx, som pekar på att Renault aviserat att de kommer fortsätta satsa på sin lindade rotordesign och biljätten Audis utvecklar induktionsmotorer. Även BMW kommer att satsa på lindade rotorer, som använder koppartråd i stället för sällsynta jordartsmetaller, i motorerna.
Men enligt IDTechEx kommer produktionen av permanentmagneter ändå inte minska särskilt dramatiskt i EU - deras överlägsna effektivitet och effekttäthet talar mot det. Förra året använde 77 procent av alla elbilar permanentmagnetmotorer, enligt rapporten.
Men det är inte bara marknadsfaktorer som får EU att vilja slopa permanentmagneter utan även miljöhänsyn då utvinningen sker i malmer som innehåller höga halter av radioaktiva ämnen.
”Det har uppskattats att bearbetning av ett ton sällsynta jordartsmetaller kan producera upp till 2 000 ton giftigt avfall. För att elbilar verkligen ska vara en övergång till grön teknik måste något i situationen förändras”, skriver IDTechEx i sin rapport.