Höga importtal och mindre ruljangs i bilproduktionen har fått stålpriset i Europa att falla tillbaka från rekordnivåer tidigare i år. Till Dagens Industri säger Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken, att stålköparna nu är mer avvaktande.
Under fjärde kvartalet 2020 nådde stålpriset en kulmen, men har sedan dess fallit. För grovplåt är dippen hela 14 procent jämfört med toppen i somras, enligt Steel Business Briefing.
Prisnedgången sker dock från mycket höga nivåer och dagens stålpris ligger nästan 40 procent över topparna, före finanskrisen 2008-2009.
Vad som bidragit till prisnedgången nu är, enligt Kopfer, att produktionen återhämtat sig och lagernivåerna normaliserats. Dessutom sviker efterfrågan på grund av halvledarbristen inom industrin. Detta sker samtidigt som importen från Asien ökar till följd av höga prisskillnader mellan Asien och Europa.
Christian Kopfer tror dock att stålpriserna kommer att stabiliseras på en högre nivå än före prisuppgången, även om nedgången kan fortsätta ett tag till.
– Det finns ingen som räknar med att dagens marginaler hos ståltillverkarna ligger kvar, men Europa är mer skyddat av tullar i dag och kommer även att implementera extra importtullar på stål med höga koldioxidavtryck, säger Christian Kopfer till DI.