Scania och det australiensiska gruvbolaget Fortescue ska tillsammans utveckla ett vägtransporttåg för gruvindustrin. Det framgår av ett pressmeddelande.
– Genom att nyttja Scanias omfattande erfarenhet av lastbilsleveranser till gruvindustrin och vår expertis inom autonom körning, kommer lösningen med vägtransporttåg att minska gruvdriftens totala miljöpåverkan, säger Manfred Streit, vd för Scania Australia.
Den autonoma lösningen kommer att utvecklas, testas och valideras i samarbete med Fortescue vid deras järnmalmsverksamhet i Christmas Creek, Queensland.
Tanken är att lösningen ska optimera fordonsutnyttjande och maximera produktivitet, samtidigt som effektiv bränsle- och energianvändning säkerställs för att minska koldioxidutsläppen.
Lösningen kommer också att inkludera Scanias ombordautomationsteknik för Scania R770-lastbilen, kopplad till tre släpvagnar med en totalvikt på 120 ton och en lastkapacitet på 240 ton.
– Det här är en fantastisk möjlighet för Scania att lära sig mer om autonomi i krävande miljöer tillsammans med en innovativ partner, säger Peter Hafmar, chef för Autonomous Solutions på Scania.
Enligt Fortescue har autonoma transporter redan gjort det möjligt för dem att ”bryta höggradiga satellitfyndigheter på ett ekonomiskt sätt”.