Trafikverkets arbete med att förstärka Malmbanan, så att tyngre tåg kan transporteras på banan, har möjliggjort att det nu går att köra med 31 tons axellast på sträckorna Gällivare-Luleå och Kiruna-Narvik.
Malmbanan har en ökande efterfrågan på högre kapacitet. Genom att förstärka banan för tyngre tåg möjliggörs effektivare transport av mer gods utan att behöva öka antalet tåg.
Under 2022-2023 har Trafikverket förstärkt banunderbyggnaden på sträckan mellan Gällivare och Luleå för att möjliggöra en framtida ökning av axellasten till 32,5 ton. En axellast på 32,5 ton (STAX 32,5 ton), jämfört med tidigare 30 ton, innebär cirka tio procents kapacitetsökning, utan att öka antalet tåg. Det kan jämföras med att varje malmtåg kan lasta ytterligare cirka 680 ton malm.
Källa: Trafikverket