Sandvik Coromant, Sandviks division för bearbetningsverktyg, meddellar att de har utvecklat världens största svarvbom. Den är nästan 11 meter lång och har en diameter på 600 millimeter.
Svarvbommen utvecklades för att uppfylla bearbetningsbehoven hos den finska verkstadskoncernen Häkkinen i Jyväskylä. Där kommer den att användas för att producera metallkomponenter med snäva toleranser till slutkunder inom offshoreindustrin, kraftöverföring och förnybar energi.
Häkkinenkoncernen hade en rad specifikationer som måste uppfyllas - inklusive behovet av en svarvbom med större storlek än någonsin tidigare.
Inom bearbetning används svarvbommar för att förstora eller justera diametern hos ett befintligt hål i ett arbetsstycke. Hål som tillverkas med en svarvbom är exaktare och har finare kvalitet än vad som uppnås vid borrning, som inte genererar lika exakta hål, enligt Sandvik Coromant.
Men svarvbommens diameter och längd beror på måtten hos själva arbetsstycket. Rekommendationen är att välja största möjliga bomdiameter för applikationen, för att få bästa möjliga stabilitet. Enkelt uttryckt krävde applikationen en svarvbom av oöverträffade dimensioner. Storleken var avgörande för att kunna uppnå extremt djup och exakt invändig svarvning – en uppgift som svarvbommar av standardstorlek skulle gå bet på.
Häkkinenkoncernens Jyväskylä-enhet kontaktade sin samarbetspartner ŠMT – före detta Skoda Machine Tool – som har sin bas i Tjeckien. Dessa tog i sin tur kontakt med Sandvik Coromant i Tjeckien för att få hjälp med att utveckla den enorma bommen.
Viktigt var att ta fram en svarvbom som minimerar vibrationer, framhåller Sandvik Cormant.
– Att minska vibrationerna i svarvbommar är avgörande, eftersom det leder till precision och hög ytjämnhet vid bearbetningen, säger Vaclav Faber, projektingenjör hos Sandvik Coromant i Tjeckien i ett pressmeddelande.
Svarvbommen är av stål och innehåller en komponent som kallas för ”dämpkropp” och är av hårdmetall. En dämpkropp är en enhet för att minska eller eliminera vibrationer. Den brukar inte vara en del av maskinens konstruktion utan den spänns fast i särskilda gummiringar.