LKAB storsatsar på Malmbanan och förvärvar 49 procent av Duroc Rail

En till strategisk investering inom järnväg och logistik för LKAB Foto: Arkivbild.

I en strategisk affär har LKAB förvärvat 49 procent av aktierna i Duroc Rail AB från Duroc AB samtidigt som Duroc bibehåller majoritetsägandet med 51 procent. Den preliminära köpeskillingen uppgår till cirka 75 miljoner kronor. Som en del av affären åtar sig LKAB att investera upp till 200 miljoner kronor för att bygga nya industrilokaler åt Duroc Rail på Hertsöfältet i Luleå. Duroc Rail är en certifierad aktör med unik kompetens inom hjulunderhåll för lok och vagnar och har gedigen erfarenhet av det krävande klimatet i norra Sverige.

Malmbanan, som sträcker sig mellan Luleå och Narvik, är en av de mest trafikerade järnvägarna för godstransport i Sverige och Norge. Här står LKAB:s volymer för den övervägande delen av transporterna. Malmbanan är en integrerad del av bolagets produktionskedja, som börjar i gruvorna och fortsätter via järnvägen och hamnarna för att nå stål- och mineralkunderna. Därför är hög kapacitet och tillgänglighet på Malmbanan, tillsammans med rullande materiel såsom lok och vagnar, av avgörande betydelse för bolagets verksamhet. Detta förvärv utgör ett viktigt steg i deras strävan att stärka sin kapacitet och flexibilitet för att möta de växande utmaningarna inom Malmbanan. Under det senaste året har bolaget även genomfört betydande investeringar, inklusive etableringen av en ny lokverkstad i Kiruna, beställning av 100 nya järnvägsvagnar samt en omfattande modernisering och uppgradering av IORE-loken, som används för transporten av järnmalm. Sammantaget uppskattas dessa investeringar ha ett värde på 600 miljoner kronor.

─ Duroc Rail har unik kompetens för hjulunderhåll av lok och vagnar. LKAB ingår detta partnerskap för att säkerställa att Duroc Rail finns kvar och utvecklas i Luleå. De är en del av ett större system och en förutsättning för effektiva och förutsägbara transporter på järnväg. Transporter på järnväg är helt beroende av fungerande underhåll av järnvägshjul. Det är viktigt för LKAB och andra aktörer på järnvägen idag och i framtiden, säger Linda Bjurholt, logistikchef LKAB och vd LKAB Malmtrafik.

Verksamheten för underhåll av hjul etablerades för mer än 100 år sedan i Luleå. Duroc Rail hyr idag ändamålsenliga lokaler av SSAB på Svartön i Luleå, men till följd av SSAB:s omställning kommer hyresavtalet inte att förlängas. Nybyggnation, utrustning, certifieringar och andra åtgärder medför att en flytt blir en omfattande investering.

─ Duroc Rail behöver nya industrilokaler och genom att LKAB går in som delägare kan vi säkerställa utveckling och kapacitet för framtiden, där vi ser att den gröna industrialiseringen som sker kommer att kräva mer och effektivare underhåll på vagns- och lokhjul. Vi kommer alltså även i fortsättningen investera i och utveckla erbjudandet för alla kunder i regionen. Vi är glada att vår mer än 100-åriga verksamhet med 50 medarbetare fortsätter att utvecklas i Luleå, säger John Häger, VD Duroc AB.

Inom Affärsområde Specialprodukter utvecklar LKAB nya affärer vid sidan om järnmalmsproduktionen, till exempel inom industrimineral för externa kunder men också viktiga tjänster som till exempel betong, borrteknik, sprängämnen, bergarbeten, mekanisk verkstad och underhåll för LKAB:s egen verksamhet.

─ LKAB:s långsiktiga strategi är att säkra viktiga tjänster och produkter för en effektiv, säker och hållbar drift. Vi jobbar dels med partnerskap och underleverantörer, men också med att utveckla eller förvärva bolag som har specifik kompetens, till exempel för att hantera försörjningsrisker. Duroc Rail passar väl in som en investering för oss, det är ett välskött bolag som har god utvecklingspotential inom ett flertal områden och som kommer bli en viktig del av LKAB, säger Leif Boström, direktör för affärsområde Specialprodukter, LKAB.

Transaktionen är formellt villkorad av att fastighetsöverlåtelsen avseende den nya produktionsanläggningen genomförs, vilket förväntas ske innan årsskiftet.