Sandvik introducera en ny visuell identitet. Den ska illustrera bolagets avsikt att leda skiftet mot digitalt drivna och automatiserade industrier.
— Under de senaste åren har Sandvik i många avseenden blivit ett nytt bolag. Vi har stärkt våra världsledande positioner genom innovation och strategiska förvärv, och vi vill fortsätta att bygga vårt teknologiledarskap och driva produktivitets- och hållbarhetsförbättringar för våra kunder. Mot bakgrund av det så är det mycket glädjande att vi nu introducerar en ny, modern varumärkesidentitet och logotyp som passar väl med vårt syfte och vår strategi, säger Stefan Widing, Sandviks VD och koncernchef, i ett pressmeddelande.
Den uppdaterade varumärkesidentiteten sägs representera det nya, moderna Sandvik, och vilar på tre kärnelement – proaktiva partnerskap, framåtriktade lösningar, och hållbara framsteg. Logotypen är inspirerad av 1962 års Sandvik-logotyp, en hyllning till Sandviks arv och historia. En ny symbol introduceras också, som fångar Sandviks syfte och varumärkesfundament.
Den representerar ”framsteg” och ”cirkularitet”, och ”sammanfattar visuellt Sandviks engagemang för att förbättra världen genom ingenjörskap”, enligt företaget.