Rysk titanindustri går på högvarv, trots önskan från de största slutmarknaderna för titan – flygindustrin – att minska sitt beroende av rysk import. Förra året stod Ryssland för 40 procent av världsmarknaden för titan av flygteknisk kvalitet, som används i flygplanskroppar, landningsställ och motorer.
Enligt nyhetskanalen RFI är det full fart hos det ryska titanproduktionsföretaget VSMPO-Avisma, med orderböckerna fulla från kinesiska, europeiska och ryska beställare. ”De har i praktiken aldrig slutat producera och exportera. På sin höjd bromsades flödena in på grund av logistiska problem och betalningssvårigheter”, skriver RFI.
Nu tornar dock problem upp sig, först och främst av teknisk natur, då underhållsarbetet av företagets anläggningar kan sinkas då europeiska och amerikanska leverantör inte längre är villiga att göra affärer i Ryssland.
Därtill kommer att VSMPO-Avisma inte längre kan hämta sina råvaror från Ukraina, varifrån man innan kriget köpte in rutil och ilmenit, två malmer som används i sammansättningen av titan. Man har nu lagt om sin leveranskedja och importerar malmer från Sierra Leone, Kenya och Moçambique i stället.
Men trots dessa utmaningar är företaget fortfarande världsledande inom segmentet titan av flygteknisk kvalitet.
Uppsvinget för flygindustrin den senaste tiden har bidragit till ökad efterfrågan på titan och därmed prisökningar, i synnerhet på titanskrot. Att hitta råvaran någon annanstans än i Ryssland kommer också med en högre prislapp, vilket gynnar VSMPO-Avisma. Till Financial Times sade nyligen Safrans vd att de kommer att fortsätta köpa in rysk titan så länge det är tillåtet.