En ny svensk studie visar stor potential för grafentillverkning via uttjänta elbilsbatterier. Det är ett slutfört projekt inom det strategiska innovationsprogrammet SIO Grafen som demonstrerar stora möjligheter att återvinna grafit ur förbrukade elbilsbatterier (LIB) och på så vis få hållbart kol till en växande svensk grafenproduktion.
Linköpingsföretaget Grafren, stiftelsen Chalmers Industriteknik och batteriforskare från Chalmers Tekniska Högskola (Industriell materialåtervinning) har samarbetat i projektet Growup under 2022 och nått flera positiva resultat.
– Projektet blev en framgång där vi har kommit ett viktigt steg närmare en hållbar framtid för grafenframställning, säger Sofia Kihlman Öiseth, projektledare från Chalmers Industriteknik.
I nuläget hanteras grafitinnehållande material från elfordons (EV) batterier mestadels som avfall och bränns för återvinning av vissa metallkomponenter, enligt SIO Grafen, som ser en möjlighet i att fler ämnen kan tas till vara för återanvändning i nya produkter. Det framhålls att för grafentillverkare minskas klimatpåverkan genom att återanvända kol som redan finns i värdekedjan.
– Det här är ett ultimat exempel på en högteknologisk cirkulär ekonomi, som tar itu med framtidens avgörande utmaningar, säger Erik Khranovskyy, vd för Grafren som koordinerat projektet.
Projektet innefattade undersökningar av livscykeln för EV batterier, nuvarande återvinningsstrategier, tillgång på uttjänta batterier, tillgängligt kol, nödvändig teknik och intervjuer med potentiella framtida användare för att ta reda på krav och intresse.
– Vi ser en stor marknad som vill gå från att kassera material till att återanvända dem i svensk industris framtid. Nästa steg är praktiska experiment för att undersöka egenskaper och kvalitet hos batterigrafen samt en livscykelbedömning av grafen som producerats av återvunnen jämfört med nybruten grafit, säger Sofia Kihlman Öiseth.