Elbilsmarknaden är nu – för första gången - en större drivkraft än mobiltelefoner och andra ”högteknologiska enheter” bakom efterfrågan på kobolt. Förändringen skedde förra året. Det framgår av en rapport från institutet Cobolt Institute.
Enligt rapporten använde mobiltelefontillverkarna 26 000 ton kobolt i litiumjonbatterier, medan bärbara datorer och surfplattor stod för 16 000 ton av den totala efterfrågan. Samtidigt förbrukade elbilsmarknaden 59 000 ton av batterimetallen, som också klassas som en konfliktmetall.
Den totala efterfrågan uppgick till 175 000 ton.
Siffran står i skarp kontrast till de 160 000 ton kobolt som bröts förra året i världen, vilket sätter fingret på en av elbilsindustrins största utmaningar i dag - bristen på batterimetaller. Föga överraskande har priserna på kobolt, nickel, litium och koppar skjutit i höjden. Koboltpriset har nästan tredubblats sedan början av 2021.