Beskedet kommer i samband med företagets kapitalmarknadsdag där företaget presenterar nya strukturåtgärder, något som ska generera årliga besparingar på cirka 600 miljoner kronor.
Konsekvensen blir dock ett sparpaket som kommer innebära att drygt 500 medarbetare får lämna företaget.
Det är ett globalt initiativ så det kommer att vara över hela världen. Vi har inte gått in närmare vilka länder och regioner som omfattas, säger vd:n Stefan Widing till TT.
TT: Av de 580 tjänsterna, procentuellt sett hur många finns i Sverige?
Jag vill inte ge någon procentsats men Sverige kommer naturligtvis vara del av det här. Sedan har vi klart störst verksamhet utanför Sverige och huvuddelen kommer att bli utanför Sverige.
Över 40 000 anställda
Verkstadsjätten har totalt sett omkring 44 000 anställda med huvudkontor i Stockholm men verksamhet i, förutom Sandviken, även bland annat Fagersta, Hallstahammar och Halmstad.
Det här har ingenting med nuvarande affärer att göra utan det är ett kontinuerligt arbete. Vi har haft en aktiv förvärvsagenda och vi ser hela tiden över hur vi kan bli mer effektiva. Det var två år sedan vi lanserade ett liknande program och nu har vi tillräckligt mycket bra idéer för vad vi ska göra framöver, så det var läge att lansera ett nytt program, förklarar Stefan Widing.
Besparingarna väntas nå full effekt under 2025 och kostnaderna för omstruktureringen uppgå till cirka 1,7 miljarder kronor. På Stockholmsbörsen är det tummen upp för beskedet med en uppgång på drygt tre procent vid lunchtid.
Optimistisk bild
Sandvik släppte för ett par veckor sedan delårssiffror för första kvartalet där man lyfte upp en fortsatt stark efterfrågan trots en osäker omvärld. Enligt Stefan Widing lyckas bolaget föra över de ökade kostnaderna till nästa led, läs kunderna.
Vi har en optimistisk bild inför framtiden. Vi har goda möjligheter att föra vidare kostnadsökningar, sedan är det alltid utmanande när det förändras så snabbt som det har gjort. Över tid kommer vi att kunna kompensera oss själva, det är vi övertygade om.
TT: Ser du någon ljusning på logistikproblematiken gällande fraktmarknaden?
Nej, det är fortsatt väldigt utmanande och vi har sagt att vi tror inte det kommer att bli bättre under innevarande år, utan vi ställer in oss på att det kommer att vara fortsatt stökigt.