Titan är hett efterfrågat inom flyg- och rymdindustrin då metallen både lätt och motståndskraftig. Ryssland är en stor leverantör av titanplåtar till flyg- och rymdindustrin, som nu ser sig tvungen att hitta alternativa leverantörer.
Enligt tidningen Le Monde kommer de stora tillverkarna att behöva diversifiera sina leveranser mer de kommande månaderna, men än så länge klarar de sig väl då titanlagren är höga.
Boeing har redan rivit sitt kontrakt med sin främsta ryska leverantör vilken, enligt Wall Street Journal, står för en tredjedel av dess leveranser. Boeing säger sig ha tillräckligt med titan i lager för att kunna producera sina civila flygplan "utan avbrott".
Att titanlagren är så höga i branschen beror framför allt på marknaden sett en nedgång i förbrukningen de senaste två åren, främst på grund av Covid-19 och kraftigt minskad flygtrafik.
Men på sikt kommer lagren av titan att tryta och Boeing har därför inlett en diversifieringsprocess på jakt efter nya leverantörer.
Safran, en fransk tillverkare av flygutrustning, har också upphört all verksamhet i Ryssland efter sanktionerna. Företaget uppger att de har titan för några månaders förbrukning kvar i lager, enligt Le Monde.
Alternativa leverantörer till ryskt titan finns i USA, Kazakstan och Japan. Kina är en stor producent volymmässigt men trots ansträngningar har ingen kinesisk tillverkare ännu lyckats kvalificera sig för att leverera titan till så kritiska applikationer som flygplan, enligt en aktuell rapport.